Historie

1944 North American AT-6G Harvard, LN-TEX.


 

 

North American AT-6 er et to-seter avansert skolefly og prototypen fløy første gang i 1935. I alt 15.000 fly ble bygget før, under og etter 2.verdenskrig. Flytypen har vært i tjeneste i mange lands flyvåpen, også det norske. 33 fly T-6 Harvard ble fløyet til Norge etter 2.verdenskrig og ytterligere 16 ble innkjøpt fra Canada og USA i tiden

1946-49. Flyene ble fordelt til flygeskolen og feltflyvingen, noen ble tildelt oppsatte flyskvadroner, andre til enkelte stasjonsflights. I løpet av 1955-56 ble flyene utfaset.

 

LN-TEX ble bygd på lisens av Noorduyn Aviation i Canada som en Harvard Mk II i 1944.

Den ble bygd for Royal Air Force og den fikk registrering KF568. Etter 2.verdenskrig har den gjort tjeneste ved

Belgisk Air Force og Portugisisk Air Force før den 1979 ble kjøpt av et sameie i Oslo.

I alt 49 North American AT-6 har vært i

tjeneste ved det norske Luftforsvaret.

 

Harvard LN-TEX ble . Den har gjort tjeneste i Royal Air Force, det belgiske, portugisiske og tyske luftforsvaret. I 1979 ble flyet kjøpt av Anders Sæther i Scandinavian Historic Flight. Det ble lakkert i USAAF sølv fargeskjema, og har i mange år hatt base på Kjeller. LN-TEX har en Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp radial motor, som yter 600 hk. Max hastighet er ca 330 km/t, mens cruise er ca 235 km/t.

 

Fabrikk: Noorduyn

Aviation Co.; Canada.

Modell: Harvard

Mk. IIB / T-6G Texan

MSN: 14A-2268

MIL S/N: KF568 (RAF)

Byggeår: 1944

Motor: Pratt& Whitney R-1340 Wasp 600 Hk

 

 

 

 


Front cockpit LN-TEX